Wat is SEO nu precies?

Zoekmachine optimalisatie of SEO verwijst naar het proces van het verbeteren van de posities van uw website in de “organische” zoekresultaten geretourneerd door zoekmachines zoals Google. Het gaat dus niet om de betaalde advertenties, maar de resultaten daar onder.

De vuistregel is dat sites die hoger in de resultaten verschijnen meer verkeer ontvangen naar hun pagina’s, en zo mogelijk meer aanvragen / leads en uiteindelijke dus meer business. Het is waarschijnlijk uw doel om op de eerste pagina te verschijnen voor relevante trefwoorden om zo uw doelgroep te kunnen bereiken. Maar is dat haalbaar? Dat is grotendeels afhankelijk van de markt waarin u actief bent en wat uw concurrenten precies doen.

Echter als u een niche product levert of een dienst levert in een bepaald geografisch gebied aanbiedt (lokale SEO), is er een vrij goede kans om ten minste één pagina te laten scoren om zo uw doelgroep te bereiken. Mits u natuurlijk de juiste SEO Optimalisatie gebruikt en voldoet aan deze basisprincipes.

Trefwoord (keyword) inhoud

Een van de belangrijkste hulpmiddelen die zoekmachines zoals Google en Microsoft (Bing) gebruiken om te bepalen waar uw website precies over gaat zijn de spiders. Een spider is een stukje software dat het web in een methodisch, geautomatiseerde manier verkent. De spiders bladeren door uw website om te identificeren waar de pagina’s over gaan. Het onderwerp en de relevantie wordt bepaald door een algoritme.

De teksten, afbeeldingen en andere zaken op uw website worden vervolgens opgenomen in de zoek index van de zoekmachine. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om te bepalen wat de relevantie van uw site is wanneer iemand een trefwoord of zin intypt in Google, Bing of een andere zoekmachine. De meest relevante pagina zal bovenaan de zoekresultaten verschijnen en gericht verkeer ontvangen van de zoekmachines.

Waar zoekt uw doelgroep naar?

Het is dus belangrijk om te weten waar uw doelgroep precies naar op zoek is, en ervoor te zorgen dat er relevante content op uw website te vinden is. Stel u bent loodgieter in Amsterdam. Het is belangrijk dat uw website de juiste zoektermen bevat. Daarbij kunt u denken aan de woorden ‘loodgieter’ en ‘Amsterdam’. Wanneer iemand op zoek is naar een loodgieter in Amsterdam en daar een zoekmachine voor gebruikt, is de kans groter dat uw pagina naar voren komt en u dus een mogelijke lead heeft die mogelijk klant kan worden. Zonder dat deze woorden op uw pagina staan is die kans minimaal, uw website is in dat geval totaal onrelevant.

Gebruik maken van de keyword planner tool

Een handig gratis tool voor het identificeren van de trefwoorden die uw doelgroep gebruikt om u te vinden is het Google AdWords hulpprogramma voor zoekwoorden (keyword planner). Deze tool is ontworpen om potentiële adverteerders (die gebruik willen maken van Google betaalde advertenties) van de meest relevante zoekwoorden voor hun gekozen markt te voorzien, maar het is ook zeer nuttig gebleken bij het schrijven SEO teksten voor uw website.

Zodra u uw zoekwoorden hebt geïdentificeerd, is het zaak ervoor te zorgen dat ze worden weergegeven in de hoofdtekst van uw pagina’s. Daarbij kunt u denken aan titels van uw pagina’s, H1 tags en afbeeldingen. Zo kunnen de zoekmachines de teksten op uw pagina indexeren op de relevante zoekwoorden en is de kans groter dat potentiële klanten uw website vinden wanneer ze naar uw

diensten op zoek zijn. De optimalisatie van de website wordt ook wel on page SEO genoemd, dit is het gedeelte dat op uw website zelf gedaan wordt, vandaar de naam.